Sunday, April 10, 2011

Main reason for JPA..

Lepas baca entri ni, aku terfikir sendiri.. Kenapa aku mohon JPA dulu??

Awal tahun ni, adik aku suruh mohonkan biasiswa TM.. Masa PMR, dia dpt straight A.. Mulanya, mak aku suruh aku mohonkan tuk dia. Aku cakap kat mak aku, ‘la..kan mak ayah tanggung dia sorang je sekarang.bkn mak ayah still mampu lagi ke?kang kalo dia dapat, x ke menutup peluang orang yang lebih layak?’..

Akak aku ada yg dah kerja, sorang sambung belajar tp dapat biasiswa, sorang belajar tp bulan2 dapat elaun. Aku pulak, dapat JPA. So, aku sangat x menggalakkan adik aku mohon biasiswa [conclusion: adik aku mmg x mohon]..

Masa aku dapat result PMR dulu, orang ramai tanye; “nisa’, mohon x sekolah teknik?”

Aku x mohon.. Sbb aku memang xnak pergi sekolah teknik.. So, kenape aku perlu mohon? Result aku memang layak untuk dapat. Kalau aku dapat, x ke nanti aku tutup peluang orang yang betul2 nak gi sane? Aku takut nanti, satu hari Allah balas kat aku.. X dapat benda yang aku nak.. Nauzubillah..

Fikir balik, kenapa aku mohon JPA dulu.. Mula2 mohon untuk ke ‘oversea’.. X dpt.. So, aku mohon utk dlm negara. Dapat JPA, bermaksud amanah utk aku.. Ke mana aku guna duit tu? Betul ke duit tu aku guna dgn sebaiknya?? Muhasabah diri balik, nisa’..


Tadi, pergi jumpa Kak Haidi.. Mulanya, cuma nak pas pendrive. Sekalik, dah tersangkut kat bilik dia. Borak2 pasal subjek sem ni n sem depan. Terkeluar cerita yg dulu dia amek kos Kuantitatif. Gulp.. Dia cerita kelebihan kuantitatif.. Ah, hati oo hati.. Kenapa mudah berbolak balik nih?? Kuantitatif, 1st choice aku dulu. Diikuti Statistic n seterusnya baru kos sekarang ni.. Mulanya geram, kenapa dpt aktuari bkn kuantitatif or statistik!! Tapi aku tahu, semua ada hikmahnya..

Mula nak tamak. Haisy, otak mula berfikir utk mengambil kos tu 1 hari nanti.. Nisa’, macam2 nak amek.. Statistik la, psikologi la.. Ni, nak tambah Kuantitatif pulak.. Kembali pada matlamat n niat nisa’..

Allah, tentukan yg terbaik utk ku..

p/s:

- belajar hingga akhir hayat.. Kurniakanlah insan yg memahamiku n sentiasa menyokong tindakanku selagi tidak bercanggah dengan agamaMu serta menegurku tika aku terleka.

- lagu penguat semangat!! [V6- Change the World.. lagu Inuyasha yg dah di'translate'kan]


I want to change the world

Piercing through the gales,

unafraid of anything,

Now I hold my courage and pieces of my smile

Change my mind

If we reach out to the soaring future without losing our passion,

we'll be able to shine,

it's wonderland


You've left something in the far reaches of the grey sky,

and you keep on searching as you wander.

In the night when your heart shook,

and I can't see tomorrow I can't believe anything, and close my ears.

When I met you, I found my true place in life.

An innocent kindness is right here.

And so we awaken...


I want to change the world I won't hesitate again.

If I can shape a future with you, then I can fly anywhere.

Change my mind

I can spread my wings and fly towards the unknown future without losing my passion.

It's wonderland


We keep swimming the same world until the day we reach our dreams.

All of us bear the same worries

When you stop and look,

I'll be right here gazing at you.


I want to change the world

If you accept my gaze as

I watch over you and don't let go of my hand,

I can do anything.

Change my mind I won't let you be alone.

Everyone is here.

Let's pierce our way through whatever may happen.

It's wonderland


I want to change the world

Piercing through the gales,

unafraid of anything,

Now I hold my courage and pieces of my smile

Change my mind

If we reach out to the soaring future without losing our passion,

we'll be able to shine.

It's wonderland

2 comments:

Anonymous hahahahahahaaha said...

hahahahahahaha aku tak sangka ko layan anime inuyasha heheheeh ni yang aku nak geladah laptop ko ni, entah ada apa lagi dalam tu entah huhuhu

btw you lose the bet that we made hahahahahahahh

خير النساء said...

bet?? bet pe??