Thursday, April 14, 2011

+ve VS -ve

Kadang-kadang aku takut dengan diri sendiri. Seakan-akan ada 2 personaliti yang berbeza. Kejap menjadi si pemikir yang memikirkan perjalanan masa depan dengan penuh kecekalan. Kejap menjadi si pemikir yang patah semangat dan berputus asa.

Bimbang jika bakal psikologist ni yg menjadi psikiatri. Haha

Mulanya, aku sangat down. Dengan carry mark yang menyayat hati. Honestly, aku x kesah sangat dengan carry mark aku. Yang aku kesah bila nengok carry mark dia. Allah.. Seyes, rasa bersalah yang amat. Camne aku nak dapat 4 flat ni? Down n makin down n makin down sampai rasa xnak amek test CSC tadi.

Si pemikir yang cekal mula memainkan peranan.
Memujuk hati untuk terus cekal. X rasional la bila subjek lain dah down, nak gi down kan another subjek. Ape ni! Nonsense jer.. Wake up sis, u can do it!![ngeh3]

Masuk test yg senang giler tu, wow! Memang best.. Rasa 10 minit jawab dah ley siap [terbalik jer yer].. Awal2 test, ley pulak ngantuk. Dengar ar lagu.. Nak dekat abes, ade orang call pulak.. “Ct, jap2. Aku tgh test ni”..

Usai test yg senang, aku call orang yg call aku tadi.. Borak2, then terfikir utk tnye.
“Mek, yg 3.78 tu result sem ni ke CGPA?”
“CGPA”
“Abes tu result ko sem ni 4 flat la??!!!!!!!!” [nada: terkejut yg amat]

Makin la si pemikir yang mudah patah semangat n berputus asa ni memainkan peranan. Ah, camne ni? Orang lain ley dpt 4 flat. Ni la, dulu kalo aku wat camni camni.. Kalo aku wat itu ini.. Bla bla bla…..

Nengok muke member2, masing2 dah frust..
Balik, bengang dengan diri sendiri sebab masa tu pemikir yang patah semangat n berputus asa berkuasa..

Selepas proses bertenang, fikiran dalam arus beta n kembali kepada si pemikir yg penuh kecekalan.

Teringat nasihat diri buat seseorang, “ilmu bukan diukur pada keputusan tp pada pelaksanaan”.. Kembali merenung matlamat mencari ilmu. Kalau keputusan hebat tapi ilmu x berkat, pe cer? Biar lambat tuk memahami tapi bila dah faham, dapat amalkan.. Tu sejuta kali lebih baik..

p/s:
plan nak gi umah angah esok. Ari sabtu ley jmpe pikah jap ke, x pun gi kisas ke.. dah jd camni, terpakse cancel kan planning.. lgpun, kerja kat sini masih x settle lagi.. tapi masih berharap dapat jumpa parents sblm final.. insyaAllah


(kena jadi strong nisa'!!)






No comments: