Monday, March 28, 2011

Fahami mereka

“nisa’, aku nak cakap something ni.. tp kau jangan marah pulak”

‘cakap je la.. ape?’… try to be professional.. walaupun dlm hati berdegup kencang.. ape pulak aku buat ni..

“ada orang mengadu kat aku pasal kau.. pasal malam tadi.. dia kata kau x serius lah.. asyik nak bantah je”

Gulp.. pasal malam tadi?? Ohh..

“dia kata kau x buat apa2 …….”

Ha?? Ni dah fitnah namenye!!

‘weyh, aku’ … mula nak naik angin.. x leh jadi ni.. nisa’, sabar! Tarik nafas dlm2.. ‘teruskan.. habiskan dulu cerita kau’

“ ……………………………… “

‘owh, macam tu..’ hati masih membara ni.. sabar nisa’.. Syaitan tgh goda kau supaya marah ni..

Aku pun explain apa yang berlaku.. mungkin hanya sedikit salah faham.

“aku taw.. kalau aku jadi kau pun, aku buat benda yg sama.. tapi mungkin diorang x faham kau macam mana.. so, kau lah yg kena faham mereka”

Dalam satu2 organisasi, pasti ada sedikit salah faham.. Yang membezakan, cara kita nak kawal salah faham tu. Kalau dua2 belah pihak x nak mengalah, susahlah.. Boleh membawa kearah perpecahan.

Kadang2 kita mengharap agar insan lain mengerti keadaan kita tanpa kita mencuba untuk mengerti keadaan insan disekeliling kita. Sepatutnya apa yang kita inginkan, itulah yang perlu kita laburkan..

Rabbi, teguhkanlah hati ini untuk menghadapi segala rintangan..

Bantulah diri ini mengerti insan di sekeliling ku..

No comments: