Friday, January 14, 2011

being educated..

"banyaknya ilmu bukan dilihat dari banyak anugerah yang kau miliki tapi berapa banyak yang kau amalkan"..

makin bertambah usia, baru tersedar semakin banyak benda yang kita belajar. x kesahla formal or x formal.. sama ada suka rela atau atas dasar keterpaksaan (sbb silibus pelajaran)..

tapi, bila tanya semula, entah ingat entah tidak.. atau mungkin, kita akan cakap, "aku pernah belajar benda ni dulu".. cuba test, korang still ingat lagi x ape yang korang belajar tu..??hihi

tu baru tanya ingat ke x.. cuba tanya pulak, amalkan ke x??!!

ada orang belajar tinggi2, ijazah berjuta, master + phd bertimbun, tapi bila ditanya balik, x taw apa yang dipelajari.. masa belajar, juz hafal semata-mata mcm 'silencer' dalam citer 3 idiots..(yg pasti dye ade kereta bsar n rumah mewah)

aku tanya diri aku balik.. lebih 8 tahun sekolah agama (campur mase sekolah rendah), apa yang aku dapat??
semua ilmu yang aku dapat tu aku amal x??

bile jawab, banyak jawapan NEGATIF!!
teruk kn,,?

aritu aku ade dengar tazkirah dari imam masjid tapah road.. beliau kata, "ilmu itu bukan untuk ditayang tapi untuk melingkari hati.."

maksudnya, belajar atau menuntut ilmu tu supaya dapat guide diri kita.. supaya kita lebih dekat dengan Allah.. bljr math boleh rasa dekat dengan Allah ke?? Yer!! math bukan ilmu dunia semata-mata.. akhirat pun ade math gak.. cth: setiap amalan akan dirimbang walaupun sebesar zarah.. ha!! kan math tu.. semua ilmu yang ada ni, milik Allah.. bila kita rasa mcm tu, kita akan berusaha mencari lebih banyak ilmu.. x ujub, riak atau takbur bila ilmu kita lebih daripada orang lain..

aku nak share 1 kisah.. tentang orang gaji dengan tuannya.. tuannya tu seorang engineer @ Ir.. tapi tuan Ir tu selalu kutuk orang gaji dye coz orang gaji tu x gi sekola.. ye ar, dye ade Ir.. mestila berlagak giler kan,,.. one day, tuan Ir tu ngah syok2 mengutuk orang gaji dye kat member baik dye.. itu la, ini la,.. tetibe, member dye kate; " aku rase ko pun bodoh!!".. menyirap giler darah si Ir tu dengar.. "aku engineer la!!asal aku bodoh pulak".. " ye ar, ko engineer, tapi ko x taw pun bab2 insurans.. ko x taw pun bab2 perubatan.hebat kau HANYA pada bidang kejuruteraan"..

haha...memang betol ape yang member tuan Ir tu cakap, kn?? aku, even as student financial engineering (lebih dikenali sbgai 'sc actuary'), x bermakna aku taw bab2 engineering ni (sbb actuary xde kaitan pun dgn engeneering..hehe)..

so, kesimpulan yang boleh disimpulkan:
- kalau kita belajar juz utk exam, abes exam ilmu tu akan hilang..
- pastikan niat study tu betul..
- ilmu tu LIAR.. suka main kejar2 ngan kita.. bila kita duduk diam, dye x datang.. bila kita kejar tapi x pegang elok2, nanti dye lari balik.. bila kita dah dapat dye tapi x amal, nanti dye merajuk n bawa diri..
- cari ilmu dan sebolehnya amalkan.. insyaALlaH

=)

No comments: