Monday, October 10, 2011

Naseb kamu la

السلام عليكم ورحمة الله

One day,, ada orang tanya;
"Agak2 sesuatu persahabatan tu boleh kekal x??"
Dengan muka ala2 serius, walhal hati sedikit memberontak.. Adehh, pe tanya soalan camni time aku tengah nak gi kelas... Sabar je la~~

'Before aku jawab, aku nak tanya kau 2 soalan.. 1st, apa yg kau dah dan sanggup beri pada kawan kau tu?'

"Kalau dia susah, dia selalu cari sy.. Kalau dia xde duit, sy sanggup dulukan duit sy.. Kalau ..........."

Tak habis jawab lagi, aku dah tanya soalan ke-2.. Kejar masa sebenarnya, nak gi kelas.. X layan karang, nangis pulak..
'Apa yg kau harap dari dia?'

"Sy x harap dia balas apa yg sy buat.. Sy x kesah kalau dia x bayar duit sy.. Sy x ungkit kalau ..............."

Adehh, panjang pulak dia introduction jawapan dia..

"Sy cuma harap, dia x lupakan sy sampai bila2"

Tersenyum... Fuh,, akhirnya menjawab soalan jugak...
'Kalau camtu, persahabatan tu susah nak kekal..'

Tercengang budak yg tanya tu.. haha.. Dah agak, akan menerima reaksi sedemikian...
'Once kau harap something dari dia, kau akan dare buat apa2 untuk dia.. Sedangkan matlamat bersahabat tu sendiri apa?? Kenapa kau kawan ngan dia.. Kalau sekadar persahabatan sampai dunia, xyah bersahabat pun xpe.. Carilah sahabat untuk saling membimbing dan dibimbing.. Bila kau mengharap dia x lupakan kau, kau akan takut untuk tegur kesalahan dia kerana takut kehilangan dia'..

X sempat melihat respon dia, aku terus melangkah masuk ke kelas.. Dalam hati,, 'errr... betul ke apa yg aku cakap tadi??naseb la dik..'

No comments: