Saturday, April 09, 2011

Test 2

“Nisa’, tolong kejutkan aku.. Paling lewat pukul 5.30 taw.”

“InsyaAllah..”

Berjaga sepanjang malam [dah tido sejam lebih masa awal malam].. Pasang tekad pada diri, ‘aku xley tido selagi dia x bgn!!’..

Buat revision.. Mula2 keseorangan, kemudian ain dah bgn..

Hampir pukul 4, aku dah x larat.. Badan dah lenguh semacam. Biasa la, orang ngantuk yg letih, mood akan berubah.. Rasa nak marah je sebab x dapat tido..

Tepat pukul 4 je, start mission untuk kejutkan dia. Yer, dia ingin pergi berjuang esok. Kalau dia TERbangun ni, aku gak dapat pahala..

Dengan kemengantukan + keletihan, tambah orang yang dikejut tu x beri respon. Memang rasa cam nak mengamuk jer.. Pujuk hati.. Sabar nisa’..

Dah jadi makin x tentu arah.. Kejap ke hulu, kejap ke hilir.. ‘Bile dia nak bgn ni!! Dah penat call..’

Keadaan sedikit tegang bila ada orang tanya soalan. Dah la benda yang aku x ingat.. Hampir2 melontarkan kemarahan padanya.. Alhamdulillah, mujur masih mampu mengawal kemarahan..

Tgn x henti2 membuat panggilan telefon.. Mesej pn dah hantar.. Asal xde respon ni??

Jam 5.55 pg, “dah2 la tu nisa’.. aku dah lame bgn.”

Gulp,

Ya Allah.. Memang Kau ingin menguji kesabaran aku.. Mulanya rasa bengang yg amat.. Mujur masih teringat..

Nisa’, ini tarbiyah dari Allah. Dia ingin menguji ukhuwah kau. Dia ingin Kau belajar sesuatu.. Yer, ini tarbiyah dari-Nya

Subuh, gerak orang.. Akhirnya lepas subuh, dapat gak tido..


**************************************

Tgh2 test, aku ter’stuck’.. Lagi 20 minit nak abes masa.. Allah, camne ni..

Ok nisa’, bertenang..

Tutup kertas exam.. Rileks.. Fikir apa yg berkaitan dgn soklan tu [fikir pnye fikir, hmpir terlelap].. Ah, masih blur..

Kembali muhasabah.. Kenapa aku x dapat jawab ni..? Allah nak hijabkan aku ke atas dosa2 aku selama ni? Atau Allah nak uji aku sekejap..? Mungkin Dia nak suruh aku berfikir n jgn putus asa..

“5 minit lagi”..

Ah, lg 5 minit masa nak abes.. Masih blur.. Allah, ampunilah dosa2 kami n bantulah kami Ya Rabb.. Bukak kertas, baca balik soalan. Tanpa disangka-sangka, tangan terus menulis tanpa henti.. Terima kasih Allah.. Bersyukur yang amat. Walaupun x pasti jawapannya betul atau x, sekurang-kurangnya, aku x tinggalkan kosong..

p/s:

- tgh test, hampir2 mengalah.. tetibe teringat, ‘carry mark.. carry mark.. 4 flat’.. haha

9 comments:

Anonymous said...

‘carry mark.. carry mark.. 4 flat'..cis...=.= ak mmg suka tya soalan kt org...lagi2 tyme dia tgh tension..btw, kejam giler awek ko...hahahaha

Anonymous said...

soalan numb brape??

:khy: said...

ala, semua kn ada hikmahnye.. kalo x, mgkin aku still x dpt taip jawi.. :p

soklan no 4(b).. yg suh cari n tu.. mule2 mmg blur

Anonymous said...

n= 6.97,n appro 7....[yes, ak brjaye timbulkan keraguan ko..]

:khy: said...

haa??asal plak camtu?? ala,,

Anonymous said...

haaa...ko tya laa sape2 yg dpt wat...[jhtnya ak, wat ko rase x tenang..=.=]

:khy: said...

xpe... aku taw, keSABARan aku sedang diuji.. xkn mudah nak kalah kot..
hmm, sabar je la

Anonymous said...

sory sory sory...=.= rilek laa...yg tu je kot...yg lain, ok insyaAllah...:)

:khy: said...

lek ar.. knp perlu menyesal dgn apa yg kita dah buat.. cuma amek pengajaran n betulkan pd masa akan dtg.. ^__^