Thursday, March 24, 2011

KI, BW, ..


Result oh result

Result SPM dah keluar.. Kisas turun dari tmpat ke-2 ke tmpat ke-3.. [tergelak].. 3 org straight A+, 114 org straight A [hmm, bil surah dlm al-Quran].. Dulu, batch kitorg dipandang sebelah mata je oleh cikgu.. Batch xde harapan, katanya.. Tp, Alhamdulillah telah melahirkan 7 org straight A+, 97 org straight A.. Hati berkata; ‘lain kali jgn pandang rendah batch genap’..


Fikir balik,

Merenung semula.. Astaghfirullah, x baik gelakkan org laa.. Apa yg berlaku tu kan ada hikmahnya. Mungkin ni ujian Allah utk mereka.. Dia nak ingatkan, kita xkan selamanya di atas.. Terkadang boleh di bawah, terkadang boleh di tepi, kanan, kiri n etc..

Atau mungkin usaha kita masih x cukup.. X setanding dengan insan lain..
Mungkin jugak ni ‘tarbiyah’ Allah utk kita.. So, sentiasalah bersangka baik dgn-Nya..

Ciri seorang mukmin itu, apabila diuji dia bersabar dan apabila mendapat nikmat dia bersyukur..


Apa sumbangan kita?

Tanya balik, apa tujuan utama kita menerjah masuk ke Kolej Islam itu? Jgn pernah lupa sejarah penubuhan bumi itu..
Ramai insan hebat yg lahir dari bumi itu adalah kerana tsabatnya hati mereka kpd tarbiyah Bumi Waqafan n sumbangan mereka..

Nak contoh?
- KU ‘09 [Abbas] straight A, TKU ‘09 [Nasuha] straight A+.. 2-2 dapat scholarship..
- KU ’10 [Abdul Rahman] STPM 3.** (lupe plak berapa).. Siap masuk TV lg..
- President BADAR ‘10 [Mursyid] n President HAWA ‘10 [Kak Faridah Hamimi], 2-2 mumtaz STAM

Macam mana mereka2 yg busy ni boleh berjaya? Hmm, firman Allah ;
Hai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu. (47:7)


Bagaimana tarbiyah di Bumi itu?

‘Jatuh bangun Islam di Tanah Melayu bergantung pada Kolej Islam’..
Semoga mereka yg masih berada di Kolej Islam terus berusaha mempertahankan biah disana, meneruskan perjuangan tarbiyah..

Kami yg telah melepasi masa ini, hanya mampu mendoakan dari kejauhan.. Semoga kita istiqamah dgn apa yg telah dipelajari spanjang di sana n dua’ Bumi Waqafan dpt menjadi pemimpin yg bertaqwa n bertsaqafah tinggi..

Kejayaan hari ini kerana insan semalam.. Susah untuk mengecapinya tapi lagi susah untuk mempertahankannya..

3 comments:

arif al-bagani said...

rasanya PNGK zaman ana rendah lagi...
kira merosot laa nie ek...
xpe2...kuantiti ttp bertambah..:D

next year be no 1...

sarah iman said...

nisa', aku pun berfikir macam ko mula2 . macam hrmmm

tapi mungkin ini pengajaran dari Allah kan. ada la yang tu tercicir mana2 . Astaghfirullah

Anonymous said...

woo...saser tetap hebat...tpi batch taon lps xleh klh kan batch kitorg dri segi bil s8..tpi diorg dh naikkan ranking skola...alhamdulillah...:D