Wednesday, July 21, 2010

Kuatkanlah hati n semangatku..

Kenapa kita susah nak buat benda baik? Kalau ajak buat benda yg dilarang, laju je. Pelik kan?

Ada la satu hari ni, hari khamis. Aku ada program kat Intec. Program fakulti (FSKM). Mula2 xtaw pun program tu buat kat Intec. Dalam bas, siap tido2 lsgi. Sampai Intec, excited yg amat.

(bkn tu main point yg aq nk cite sbnrnye..)

Program tu habis lebih kurang pukul 5. Sampai kat Alamanda ni, dekat pukul 6. Bergegas naik bilik, solat Asar, siap diri n semua2 lah. Maghrib, aku kena turun surau. JPK & seki diwajibkan turun surau tuk bacaan Yasin & tazkirah hari tu.

Masa tu, penatnya xyah citer la. Dahla terkejar-kejar. Fikiran+nafsu+bisikan syaitan mengajak aku mencipta seribu alasan supaya x turun surau malam tu. Then, aku mesej Kak Maman (exco kerohanian) tuk tanya program bacaan Yasin n tazkirah tu dah start ke belum..(permulaan alasan xnk turun).. Kak Maman kata, x start lg hari tu.. Argh, lega.

Tapi aku pikir2 balek, susah sgt ke nk turun surau. Bukan nak wat maksiat. Nak solat jemaah. Kat rumah pun belum tentu solat jemaah. X jamin baca Yasin. Lantas aku kuatkan semangat. Nisa'!! Ko mesti turun gak! Ko sebagai seki kena tunjukkan contoh.

Aku turun gak akhirnya. Sebelum tu, bergegas beli makan malam, teman kawan aku gi 7E. Bayangkan je la, aku solat, siap diri n wat benda2 tu semua dlm masa lebih kurang 1 jam. Mmg rushing giler la.

Aku teringat kata2 sorang ustaz kat Intec. Mmg perempuan lebih digalakkan solat kat rumah, dalam bilik. Tapi, berdasarkan beberapa faktor dan keadaan sekarang, solat kat surau kadang2 lebih digalakkan. Kalau kita boleh gi meeting sampai jam 12 tgh malam, xkn nak gi surau pun x boleh.

Mulai hari ni, aku kena kuatkan semangat tuk turun surau selalu. expecially waktu maghrib-isyak.. Wat dak2 Alamanda, malam Rabu ada ceramah CiTU kat surau lepas maghrib. Ramai2 la turun yerk.(promote lak =p)..Mknn disediakan.haha

4 comments:

ms.zyedz said...

Nisa'..

Kalau bab2 agama & amal ibadat.. jgn puji diri sendiri kat blog..
takut2 ter-riyak pulak nanti..

Anonymous said...

ahaaaahahahahaha nisa tugas ko tu kira ok lagi (aku kena pergi ke surau sebelum masuk waktu sebab nak kena azan)lepas maghrib ada tadarus lepas ishak ada perjumpaan untuk ajk surau, aku selalunya tak makan malam kadang-kadang je makan ahahahahahahahaahah

amierul said...

Ko boleh..aih jadi badar kat intec ker??huhuh

khairun nisa said...

zyedz: thanx...insyaAllah bkn tuk riak tp harap dpt mnjd pengajaran bg org len..

anonymous: bak kate sorg 'kwn' aq, kat mne2 ade ujian..semoga hati kite dikuatkn tuk hadapinya..insyaAllah..

emi: aq bkn kt intec la bro...