Friday, February 25, 2011

Aku pun MANUSIA!!

Siapa aku? Aku sama jer dgn insan lain kat luar sana.. Aku pun bekas pelajar sekolah harian biasa.. Aku pun bekas pelajar sekolah agama.. Aku pun pelajar universiti penuh dugaan.. Sama jer.. Xde beza.. Kalau korang berubah, aku pun berubah.. Aku pun ada impian, ada cita2, ada angan2.. Sama jer kan..?

Aku pun perempuan biasa. Ada 9 sembilan nafsu, 1 akal. Kadang2 nafsu lebih mempengaruhi daripada akal. Bile nengok orang lain ada phone baru, terasa nak beli gak.. Antara benda yg ada dalam list aku, Aino, mp3 n camera (dgn Nissan Latio Sport skali)..

Pernah satu hari aku cakap kat mak aku, kalau aku dapat pointer 3.8 n above sem ni, nak beli Sony Ericsson Aino.. Tapi kena marah ar pastu.. hehe

Alhamdulillah, bersyukur dapat mak camtu. Nak taw mak aku cakap ape..? Mak aku kata, “dah kaye sgt ke? Duit JPA tu untuk belajar.. Kalau xde Aino, xley belajar ke?” (lebey kurang camtu ar)..

Petang tadi, exercise keliling kampus + amek gambar (gune Chamcung Qilah).. Perasaan ingin memiliki kamera sendiri mebuak-buak balik.. Kalau nak beli, bile2 mase je boleh sbb mmg xde masalah kewangan. Tapi, aku fikir balik.. Apa tujuan aku beli kamera tu? Kalau dah ade kamera tu, camne plak aku uruskannya? Amek gmbar ape n sebagainya.. Mungkin sekarang bnde2 tu semua nampak kecik, tapi kadang2 x perasan, semua tu akan ditanya di akhirat kelak.. Ape aku nak jawab nnti..??!!

Keperluan atau kehendak..? Sekarang, aku cuba membiasakan diri.. Sebelum beli barang, aku akan tanya diri sama ada benda yg aku nak beli tu keperluan atau kehendak..

Biarlah aku guna phone cikai, laptop yg x seberapa, bersyukur ar.. X semua orang ada phone, x semua org beruntung dpt laptop free.. Cuma sekarang, aku harap aku guna dgn sebaiknya.. Ingat Nisa’, setiap apa yg kau buat dgn barang2 kau, akan ditanya di akhirat kelak..

Lagi 1, aku beruntung sbb dapat biasiswa.. X semua org dpt.. Bukan sikit.. PTPTN pn, 2 ribu lebih jer + kena bayar balik. Aku?? Dah la agak byk, x kena bayar balik pulak tu.. JPA kasik duit tu, utk belajar. Guna duit tu sebaiknya! Nak beli barang, biar ada kaitan dgn pmbelajaran (bak kata mak aku).. Biar duit yg aku dapat tu, ada berkatnya..

Nisa’,

Ingt!! Semua yg kau buat, akan ditanya kelak..

Allah,

Bantulah daku dalam mengejar redha-Mu…

6 comments:

Anonymous said...

insyaAllah,bile matlamat jelas(bukan md jelas),Allah akan permudahkan,Allah redha,Allah berkati..:)

:khy: said...

Anonymous: insyaAllah.. (asal tetibe md jelas kena nih??)

Anonymous ahahahahahaha said...

BELI BELI BELI habiskanlah duit ko tu ko kan nak sama taraf macam diorang tu, ada hendset mahal, laptop mahal, semuanya mahal. hahahahahahahahahahahahh, now you will feel my suffering ahahahhaahhaahah

:khy: said...

Anonymous ahahahahahaha : xbek mmbazir nih.. hahaha

Anonymous said...

saje...ha,kumpul duet utk kawen skali...:D

:khy: said...

Anonymous : pesal lak?? aim aku kumpul duit nk gi haji dlu..HAHAHA