Sunday, August 01, 2010

Pengajaran hari ini...

Hari ni sy dpt bbrp pngajaran yg berguna tuk diri sbgai seorang daie..

1) Jgn jd extrimis agama.

- Kita mmg perlu meletakkan Islam sbgai tunjang utama tp jgn kita jd ekstrim dgn agama. Kadang2 sikap ni menjadikan mad'u kita menyampah n seterusnya lari dari kita. Natijahnya, dakwah kita x berjaya. Kita sendiri yg rugi. Kita sepatutnya ikut tahap kemampuan mad'u tuk terima satu2 perkara. Beri mereka kefahaman mengikut kemampuan mereka dan jgn menggunakan tahap yg terlalu tinggi.

2) Benci pada jahiliyah tapi sayangi mereka yg melakukan jahiliyah.

- Kita patut benci pada perkara2 jahiliyah spt buang bayi, berzina, couple n sebagainya tapi kita kena sayang orang yg melakukannya. Cam pelik je kn bila kita kena 'syg' dorang.haha.. Bila tumbuh perasaan sayang pada mereka, kita akan mendekati mereka. Bila kita dekat dengan mereka, kita akan memahami mereka. Bila kita faham mereka, dekat dengan mereka, maka mudahlah kita untuk berdakwah kepada mereka.

3) Jgn terlalu taksub pada sesuatu perkara.

- Mad'u tak suka pada daie yg terlalu taksub pada sesuatu perkara. Even benda yg kita taksub tu benda baik. Kadang2 sikap taksub tu membuatkan daie rasa rendah diri. Seakan-akan mereka bersalah dalam satu2 perkara.

4) Bina attitude yg baik.

-Sebagai daie, kita mestilah berakhlak mulia. Attitude yg baik akan menyebabkan mad'u percaya pada daie. Menyebabkan mad'u akan menceritakan masalah, rahsia dan sebagaiya pada daie. Kepercayaan mad'u dibina atas attitude seorang daie. Dalam semua perkara yg daie tu buat, mad'u akan nilai. So, berhati-hatilah wahai daie sekalian kerana setiap perkara yg anda lakukan akan menjadi perhatian mad'u..=p

5) Trust yourself.

- Seorang daie mesti berkeyakinan tinggi dan yakin dgn setiap bicaranya. Jangan mudah mengalah dan takut tuk menghadapi sebarang kemungkinan.

6) Masuk dgn semua org.

- Sifat yg perlu ada pada diri setiap daie ialah 'masuk' dgn semua mad'u nya. X kesahlah anda bertudung labuh atau berkopiah sepanjang masa, anda perlulah berkawan dengan mereka yg berlawanan drpd anda. Salah ke jika seorang yg bertudung labuh berkawan dgn mereka yg free hair?

Sedikit perkongsian hari ini berdasarkan sedikit pengalaman dan luahan rasa dari shbt tadi...

No comments: