Friday, January 22, 2010

Dunia oh dunia.(khas buat sahabat2 ex-KISAS..)

Situasi 1: Qiamullail.

4.00 pagi, jam loceng berbunyi. Ah, kejap lagi la aku bangun!!
4.30 pagi, satu mesej diterima daripada seorang sahabat.. “da bangun belum?marilah kita sama2 dekatkan diri pada Allah..”.. Membalas mesej, “da bgn laa.”.. Beberapa minit kemudian,… kroh, krooh, kroh…

Situasi 2: Subuh n Ma’thurat.

5.54 pagi, azan berkumandang..(bagi kawasan Johor Bahru n kawasan yg sewaktu dgnnya..hehe). “nak, bangun. Jom kita ke surau,”suara ayah memanggil. “Ayah pergi sorang la. Orang tak sihat la hari ni,”..
6.54 pagi, baru bgn utk menunaikan solat Subuh..
Usai solat, ma’thurat x bace lagi. Sket lagi la. Sambung tido 5 minit..

Situasi 3: Solat Dhuha.

11.30 pagi,baru bangkit dari tido.. Alamak,x sempat tuk solat dhuha la. Pasni nk mandi dulu. Pastu g makan plak.. X sempat!!

Situasi 4: Solat Maghrib.

7.12 malam, azan berkumandang. Hmm, gi mandi dulu laa.. “Jom berjemaah,”.. “Ala, solat sendiri2 la.”(kalo berjemaah, ayah mesti baca surah panjang. Wirid lagi pastu..hmm)..
Usai solat, nk bace Quran kew?? X payah la. Dalam solat pun aku dah bace ayat Quran. Cukup la tu.

Situasi 5: Solat Isyak.

8.29 malam
, azan isyak berkumandang.. Nak solat dulu kew?? Pukul 8.30 dah start citer Boys over Flower. X pe la. Aulakan solat dulu.huhu
Ketika solat, bace surah pendek je laa. Cepat!!!
Usai solat, x payah bace doa la. Bknnye wajib pun. Jun Pyo da tunggu aku!!

Situasi 6: Al-mulk.

1.50 pagi, baru selesai menonton televisyen. Arghh, ngantuknye. Bace al-mulk sambil baring la. Bismillahirrahmanirrahim, ………..……..


Kisah ini adalah rekaan semata-mata. Namun, cube kite semak balik kehidupan kita sehari-hari.
Adakah kite masih mengamalkan solat di awal waktu seperti di KISAS dulu? Mungkin di rumah tiada JAKSA yg mengambil nama jika kita lewat solat tapi ingatlah, kita tetap ada pengawal di bahu kiri dan kanan kita yg sentiasa mencatat segala perlakuan kita.

Kenapa ketika di sekolah dulu kitalah yg mengejut kawan2 utk qiamullail bersama-sama tapi sekarang kita pula yg dikejut??

Kenapa ketika dulu kitalah yg x pernah miss tazkirah asar tapi sekarang kitalah yg selalu meninggalkan ma’thurat?

Kenapa dulu kite sentiasa menjadi orang yg terakhir meninggalkan musolla tapi sekarang kite la yg paling payah tuk menambah amal2 kebaikan. Nak bace ayat al-Quran walau sepatah pun berat!!

Kenapa ketika dulu kitalah yg selalu mengetuai bacaan al-mulk tapi kini mengetuainya hanya dalam mimpi??

Cukupkah tarbiyah yg kita dapat selama 2 tahun di Bumi Waqafan?(kalo x cukup lg, stay la..) Mampukah kita istiqamah jika berada di IPT kelak? Fikir-fikirkanlah wahai sahabat2ku.. Semoga kite x tergolong dalam golongan seperti yg diceritakan di atas.

Sesungguhnya Allah menyukai amalan yg sedikit tetapi berterusan (istiqamah)..

1 comment:

Ruhul Jadid (روح الجديد) said...

ohh..cite rekaan k..
cm sme ngn realiti yg brlaku je..=p
huhu..harapnya dpt istiqamah..

ana sndiri pn x mmpu trus istiqamah..
tp xpe..wt skadar yg trmampu..
x byk tp brtrusan..itu lbey bgs..
knapa kta ley wt kt kisas..
tp pyh kt umah..cbe pk..