Saturday, July 23, 2011

Kajian

السلام عليكم ورحمة الله

Bismillahirrahmanirrahim..

One day, saya tengah khusyuk baca mengenai Personaliti Diri. Kajian Dr Fadzilah Kamsah.. Tetiba ada orang tegur,.. “Nisa’, kan x elok baca tu.. Macam baca ramalan.... bla bla bla”

-tersenyum-

Dalam bidang psikologi, ada satu pengkhususan yg mengkaji mengenai manusia. Sifat dan tingkah laku. Bidang ini dikaji secara berterusan sejak dari dahulu lagi.. Kajian ini dilakukan secara berterusan untuk menyesuaikan mengikut keadaan tempat dan masa..

Kajian berbeza dengan ramalan horoskop.. Bukan untuk membenarkan apa yang telah saya lakukan, tapi membenarkan kenyataan.. :)

Nama pun ‘kajian’, mesti benda tu dikaji dahulu.. Tak semestinya betul, tak semestinya salah.. Saya memetik kata-kata Dato’ Dr Fadzilah, kita jadikan kajian ini sebagai satu wasilah untuk kita mengenali diri kita. Dengan mengenal diri, kita mampu untuk mengekalkan mana yang baik dan membetulkan mana yang buruk..

Berbeza dengan horoskop, horoskop lebih kepada ramalan.. Ramalan mengenai kewangan, etc..

Saya rasa membaca kajian bukanlah sesuatu yang salah. Dengan mengenali diri kita, kita mampu menggunakan kelebihan di jalan yang betul dan memperbaiki kelemahan yang ada supaya dapat menjadi insan yang lebih hebat pada masa akan datang..

3 comments:

Anonymous ahahahahaha said...

hmmm agaknya apa personaliti diri aku eh hmmmmmmmm

Benda yang bagus tentang kajian personaliti diri ni, senang nak tahu apa orang lain pikir berdasarkan perbuatan, pergerakan badan secara sedar atau sebaliknya, dan juga bagaimana orang tersebut berfikir mengenai sesuatu dan limit permikiran merka hahahahahahahah

aku study jugak psikologi tapi rasanya mungkin lain kot dari apa yang ko baca

خير النساء said...

mungkin.... aku bace jer.. x stdy pn

Anonymous ahahahahaha said...

itu memang betul tapi ko BERMINAT dengan psikologi right?